10-10-07

Ik verhuis.

bubye

Na maandenlang bloggen heb ik besloten om de skynetdeur achter me toe te trekken. Een hele tijd terug was ik een trouwe bloglezer, maar ik waagde mezelf niet aan internetschrijfsels. Uiteindelijk begon het toch wat te kriebelen, en schreef ik me in bij skynetblogs.

verhuiswagen copy copyGedurende de voorbije maanden registreerde ik mij ook bij blogspot, wordpress, blogger, enz... omdat ik ook wel eens wilde zien wat die andere platforms mij konden bieden. Nadat ik de pro's en de cons afgewogen had, was ik er vrij overtuigd van dat Wordpress (nog steeds) de beste keuze is. Ik verlaat dit stekje niet enkel omdat WP het interessantste platform is, maar ook omdat ik niet echt voeling heb met de Skynetgemeenschap. Daarbij heb ik nog eens een bloedhekel aan die rotbanner bovenaan uw scherm. :)

Inmiddels heb ik mijn nieuwe digitale habitat al een beetje voorbereid, dus zal ik voortaan daar mijn ongezouten mening spuien over vanalles en nog wat. Dus vanaf nu 1 adres: http://janso.wordpress.com
Ik breng ook zo snel mogelijk www.janso.be in orde!

Volgen jullie?

15:41 Gepost door janSo in Algemeen | Permalink | Commentaren (7) | Tags: verhuis, wordpress, byebye |  Facebook |

09-10-07

Brainpower.


decorationOp de nieuwssite van The Daily Telegraph las ik net een artikeltje over het gebruik van onze 2 hersenhelften. Het is al lang geweten dat we één van de hersenhelften meer gebruiken dan de andere. Wil jij weten welke hemisfeer jij het meest op de proef stelt overdag?
Draait deze danseres clockwise of anti-clockwise?
Als ze voor jou met de klok mee draait, gebruik je meer je rechter hemisfeer en vice versa. De meesten onder ons zien haar tegen de klok in gaan (not me). Als je echt gefocust bent, kan je haar zelfs doen veranderen van richting.

Wat betekent dat nu?

Linkse hemisfeer:

° logica
° gedetaileerd
° feiten
° taal
° verleden en heden
° Wiskunde & wetenschap
° patroonperceptie
° ...

Rechter hemisfeer:

° gevoel
° big picture oriented
° verbeelding
° symbolen en afbeeldingen
° heden en toekomst
° risk taking
° filosofisch
° ...

Ik geloof er alweer niet veel van :)

19:02 Gepost door janSo in Algemeen | Permalink | Commentaren (1) | Tags: brainpower, links, rechts, hersenhelften, hemisfeer |  Facebook |

iPhone hack

* INMIDDELS HEB IK EEN IPHONE EN KAN JE NIEUWERE BERICHTEN VINDEN OP WWW.JANSO.BE, M'N NIEUWE BLOG *


Ik ben, denk ik, niet de enige die het serieus overweegt om een iPhone te bestellen in de States. Niet waar Pietel? Zeker nu de dollar zo belachelijk laag staat (€1 = €1,4089). Voor zij die geen zin hebben om de exacte prijs te berekenen van zo'n geil stukje techniek, hij kost omgerekend €289 ($399). Het enige (serieuze) probleem is dat hij niet bruikbaar is op het Europese vasteland. Shit. Maar voor dergelijke problemen zit de verzamelde whizzkidwereld niet stil. Simlocks, region codes, firmwares, ... ze zijn niet meer veilig de dag van vandaag.
iPhone
Maar is het wel veilig om een iPhone te hacken? Straks zitten we allemaal misschien met een onbruikbare baksteen in onze broekzak. Apple communiceert heel stoer, want een iPhone hacken zou leiden tot onherroepelijke schade.

Nu geloof ik daar niet veel van, wat moet Apple anders vertellen? Ik ga het nog even afwachten en dan bestel ik er eentje. Voor de mensen die de stap al gezet hebben, deze site legt stap voor stap uit hoe je het hackproces doorloopt: http://iphone.unlock.no/. Ons aller Cain, de eigenaar van Zattevrienden, heeft via deze website ook zijn eigenste iPhone gehackt. Bekijk de beelden:

08-10-07

Boem Paukenslag.

Het is blijkbaar de mode dat reclamebureaus virals gewoon doormailen. Op die manier hoeft hun creatie niet meer aan te slaan bij het publiek. Zo verdoemde ik vorige week een campagne van de Mortierbrigade. Nu kreeg ik diezelfde week ook een mail aan van ex-collegastudent Alan die momenteel aan de slag is bij Troie, een Brussels bureautje. De mail was getiteld: Explosion au Palais Royal.
Alan, ben jij ook al platte reclame aan het voeren, of werd het je opgedragen door je bazen? :) Je krijgt een welgemeende BOEH, maar het filmpje was in ieder geval beter als dat van de Brigade. Het eerste filmpje is op een week tijd toch al meer dan 80.000 maal bekeken, het tweede filmpje is iets minder populair met 5000 views.
Om enkelingen de moeite te besparen om de url over te typen, zet ik hieronder gewoon de filmpjes! ;)



PS: Intussen kreeg ik al een tweede filmpje door

05-10-07

In De Gloria.

decorationDe copyrightrechten aan mijn laars lappende, wil ik vandaag nog even het beste Belgische programma in de spotlights zetten, nl: In De Gloria. Wie de zwarte dvdbox nog altijd niet in zijn of haar schap heeft staan: FOEI! :)Anyway, hieronder mijn top 5:

  • Casual: Rob Helsen squasht met een werknemer.
  • Burenruzie: Hallo Televisie veroorzaakt een burenruzie.
  • Zakenreis: Hallo Televisie veroorzaakt nog maar eens keet :)
  • Boomerang: Tv gone wrong (zelfs op Jay Leno geweest)
  • Den Draad: Deze hoeft geen uitleg, legendarisch!

Plasticine.

Eén dag voor de officiële aankondiging, kwam Sony al op de proppen met hun nieuwste mega ad. Momenteel kan ik de spot nog niet goed plaatsen naast de andere twee. Enerzijds moet het een huzarenstukje geweest zijn, maar anderzijds valt m'n mond er niet van open. Zeker niet als ik hem vergelijk met Balls en Paint. Ik ben trouwens nog altijd niet zeker of ik wel een echte fan ben van het hele Branded Entertainment verhaaltje*. Ene David Ogilvy, een vermaard reclamemaker en gereputeerd salesman, was er rotsvast van overtuigd dat commercials dienen om te verkopen, niet om te entertainen. Hij deed mij inzien dat reclame geen entertainment tool is, maar harde business. Wanneer hij als verkoper/vertegenwoordiger de baan op ging, wou zijn publiek nooit een een vermakelijk praatje. Hij moest zijn klanten overtuigen van het product. So stick with the product.
Ik wil hier niet verklaren dat ik een amusante commercial niet kan smaken, integendeel! Maar of je hetzelfde (of een beter) effect kan bekomen met deze "nieuwe" manier van aanpakken? Laat creativiteit niet de bovenhand nemen op de vooropgestelde business goals.
Tot daar mijn bescheiden business intelligentie wat betreft Branded Entertainment.
Om in de sfeer te blijven, zal mijn volgende post gaan over een hoofdstuk uit Ogilvy's boek Confessions of an advertising man. Ogilvy werpt zijn blik over hoe jonge advertisers het beste kunnen beginnen aan een reclamecarrière. Youngsters, stick with me on this one!

Ahja, de Sony commercial:



* Cadbury's gorilla is een uitzondering op de regel :)


*UPDATE*

Op crossthebreeze.be lees ik net dat de mosterd van deze campagne gehaald werd bij een Amerikaans (LA) kunstenaar, KozynDan. Het is zoals Kris Hoet van crossthebreeze zegt, zulke dingen gebeuren elke dag weer in advertising. Sad but true...
Nieuwsgierig waar Sony haar inspiratie gehaald heeft? Klik dan even op onderstaande fotootjes:

pic1       pic2
 

02-10-07

Humo Hans

MB1Het reclamebureau achter Humo heeft het vandaag wel verkorven bij mij, maar het boekje zelf niet. Mensen, zoals ik, die Hans Teeuwen absolute (stand-up comedy) top vinden, moeten vandaag gewoon naar de krantenwinkel snellen. Vandaag, 2 oktober, zit er namelijk een dvd bij de Humo voor maar €5,90. Ja, ik maak reclame, niet voor Humo maar voor Hans. Spek zijn kas!


Moest je nog nooit van dit stand-up genie gehoord hebben; U HEBT EEN GAT IN UW CULTUUR. Soit, dicht het gat en bekijk even het onderstaande filmpje:

14:06 Gepost door janSo in Web | Permalink | Commentaren (2) | Tags: hans teeuwen, humo, dvd, comedy, humor |  Facebook |

Mortierbrigade

De Mortierbrigade heeft ook door dat virale reclame de goedkoopste manier van adverteren is. Spijtig genoeg hebben ze het principe niet helemaal door. Mensen bij de Mortierbrigade: Het concept is simpel. Je monteert een interessant filmpje en je hoopt dat jouw publiek het weet te smaken. Automatisch gaan ze het doorsturen via mails, posten op hun blogs, erover spreken op fora, ...

Wat doe je niet?

MB1


Een filmpje monteren, het op Youtube zetten en dan spammen naar zoveel mogelijk mensen. Ik heb altijd hoog opgelopen met de jongens van de Mortierbrigade, maar dit is plat...
Ik hoop enigzins dat er dat er nog bloggers gespamd werden met de volgende boodschap:

MB2

Ik maak de url met opzet niet aanklikbaar, want dat is wat de Mortierbrigade wil. Mag ik u bieden de url niet over te typen, het is écht de moeite niet!
Geef uw commentaar op deze manier van adverteren.

13:45 Gepost door janSo in Algemeen | Permalink | Commentaren (3) | Tags: viral, youtube, lame, mortierbrigade |  Facebook |