26-05-07

Bere nice!

beertjenono

Vandaag is de allereerste Belgische vestiging van Build-A-Bear opengegaan in het Wijnegem Shopping Center. Deze succesformule biedt jou de mogelijkheid om zelf een beer inelkaar te knutselen voor al wie je lief is! Via Clo kon ik een voucher op de kop tikken die me recht gaf op 25 euro korting. Dus ik ben snel met m'n vriendin een kijkje gaan nemen in dit kinderparadijs. Natuurlijk heb ik ook een beertje meegenomen voor Christel. Identikit: Nono, 26/05/2007, 397 gram, 39 cm en lichtbruin!
Het resultaat zie je links op de foto.
Heb je iets goed te maken? Verjaart je zus? Heeft je beste vriendin net haar blinde darm laten wegnemen? Of geef je gewoon graag cadeautjes? Alleen naar Build-A-Bear! :) By the way, de beertjes zijn echt niet duur, dus daar moet je't niet voor laten (foto: €32).
  

18:53 Gepost door janSo in Vrije tijd | Permalink | Commentaren (1) | Tags: succesformule, build-a-bear, bnox, cadeautip |  Facebook |

Priceless.

Een van de beste commercials ooit gemaakt voor Mastercard. Spijtig genoeg werd hij van het kleine scherm geband door de preutse Amerikaander!

  

13:22 Gepost door janSo in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) | Tags: commercial, mastercard, banned |  Facebook |

25-05-07

Pablo Francisco herleeft! (half)

Iedereen kent Pablo van zijn eerste show in Comedy Central: Arnold Schwarzenegger, movie voice, Jerry Springer, Keanu Reeves, ...
Wel, Pablo's back for more! Ik vond op Video Google (which makes you fat, niet waar Clo?) zijn nieuwste zaalshow. Reikhalzend keek ik uit naar zijn nieuwe jokes, maar spijtig genoeg vervalt hij wat veel in zijn oude ritme. Niet slecht dus, maar ook niet vernieuwend. Check it:

21:26 Gepost door janSo in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

Solliciteren op eBay

decoration

Dit New Yorks "reclamegenie" biedt zichzelf aan op het ons welbekende eBay. Voor een schamel prijsje van 10.000 US dollar biedt hij een week zijn sponsorship brainwaves aan, 1 dag media work, een ervaringsverslag en een plaatsje in de geschiedenisboeken der reclame! Klaar om te bieden op deze knapperd? Hij heeft er in ieder geval zijn tijd ingestoken. Artikel gevonden via Adverlab

14:59 Gepost door janSo in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: ebay, adverlab |  Facebook |

Chinese people have no soul.

Waarschijnlijk zal ik de psychologie en filosofie van het Chinese volkje nooit echt kunnen doorgronden. Zij hebben de raarste interesses (Dance Dance Revolution?) en lachen zich een breuk met comedy waar hier geen haan naar kraait? Ook Bavaria, het Nederlandse pisbier, heeft de Chinese markt aangeboord. Blijkbaar zit er wel iemand bij Bavaria die de Chinezen begrijpt, want ze lanceerden een freaky campagne die daar nu op TV is. Idee: doe een oranje tijgerbroek aan, draai aan het pijltje en hoop dat't niet aan u is. See for yourself :s

 

P.S.: die oranje broekskes komen mij verdacht bekend voor van het EK

14:36 Gepost door janSo in Web | Permalink | Commentaren (0) | Tags: advertising, commercial, bavaria, nederland |  Facebook |

22-05-07

Quicksilver Dynamite Surfing (viral)

Ik ben een liefhebber van goede (!) virale marketing. Vooraleer ik een filmpje naar iemand doorstuur, moet het écht goed zijn. Er is niets irritanter dan het 48e "grappige" filmpje deleten van je comedy nonkel. Wel, dit filmpje van Quicksilver is de moeite waard om door te sturen. Waarschijnlijk ben je het al wel ergens tegengekomen, daarom is het ook een goed voorbeeld van virale marketing ;). Dit filmpje is een creatie van Saatchi & Saatchi  Danmark.

16:20 Gepost door janSo in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) | Tags: viral, commercial, quicksilver |  Facebook |

Global Warming + Diesel = nice

diesel 
Diesel heeft blijkbaar Al Gore aangenomen als Art Director, want ook dit merk springt op de "Global Warming-boot". Het was ergens wel te verwachten dat we vanuit die hoek een campagne onder onze neus gingen krijgen, want Diesel engageert zich erg op het gebied van sociale problemen (geeuw). Anyways, het jeansmerk vuurt 8 affiches op ons af die de gevolgen van globale opwarming tonen. Zo zien we bijvoorbeeld: Ara's (ipv duiven) op een plein in Venetië, een strand bij Mount Rushmore (er is daar geen strand), woestijn bij de Chinese Muur, (er is daar nog minder woestijn) ...  Meer hier. Heel bekritiserend en mooi gefotografeerd, ware het niet dat het gevolg van globale opwarming, een ijstijd tot gevolg heeft. Echt tropisch gaat het in onze contreien dus niet (lang) zijn. Met andere woorden, STOP met rond te rijden in uw Touaregs en zet de tv 's nachts uit! (Dan heeft Al Gore zijn zin en is Diesel blij)  

16:00 Gepost door janSo in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) | Tags: global warming, diesel, print |  Facebook |

I love Joo(x)

joox

Ja schatteke, ik heb een nief lief: Joox... Ik ben vanavond ni bij u en die reis deze zomer kunt ge misschien best alleen maken . Joox is dus een website waar je tonnen series en films live kan streamen. Uiteraard denk je dan direct aan tv-links.co.uk waar je massas beeldmateriaal vindt, maar dan wel tegen een belachelijke resolutie. Joox voorziet films en series op DivX-quali! Of deze site een lang leven beschoren zal zijn is een andere vraag. So go kill your bandwidth.

bron: pietel.be

15:21 Gepost door janSo in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) | Tags: serie, joox, film, pirate |  Facebook |

21-05-07

The Drugdancer

dope

The drugdancer is een informatieve site die de gevaren van drugs visueel voorstelt a.d.h.v. een dansend meisje. Je kan haar meer drugs geven of haar een drugcocktail voorschotelen om de effecten te versterken . Daarnaast krijg je ook te zien wat de impact is op de verschillende organen. De site geeft ook enkele veiligheidstips voor mensen die toch eens willen proeven van al dat drugsgeweld... Achja...
Over een useless bericht gesproken :)

14:42 Gepost door janSo in Algemeen | Permalink | Commentaren (2) | Tags: drugsdancer, interactief |  Facebook |

Communication Crap is sooooo web 2.0

We zitten middenin de web 2.0-storm door de rising stars van vandaag als: Flickr, Digg, Myspace, blogs, ... Zoals het een sterke 2.0 webby betaamt, horen daar nieuwe visuele technieken bij. Ook web 2.0 heeft zich een bepaalde stijl aangemeten, en je hebt hem ongetwijfeld al OVERAL gezien. We krijgen dus m.a.w. een douche van allerlei generische logo's. Tegenwoordig moet jouw 2.0 logo GLOSSY, GLASSY, REFLECTING en vooral BETA zijn! Aanschouw hier het Communication Crap 2.0 BETA reflecterende logo:
Generated Image
Ik zie het al aankomen, jij wil ook je eigenste supervette 2.0 participatory logootje! Surf effe naar de Web 2.0v2 Beta Logo Creatr.

bron: Fallon Planning Blog

14:16 Gepost door janSo in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) | Tags: web 2 0, participation |  Facebook |

18-05-07

Get your body beat.

Een vriend van mij studeert aan het Rits in Brussel, buiten rondlummelen werkt hij zelfs af en toe! Zijn laatste baby heeft de naam "Get Your Body Beat meegekregen". Het filmpje gaat over de 'nieuwe' subcultuur onder het jonge geweld: emo's. Het is een filmisch project voor school, dus let op de audiovisuele technieken! Aub Jank :)

 

17:54 Gepost door janSo in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) | Tags: emo, jank, subcultuur |  Facebook |

Best commercial ever.

Toen ik voor de eerste keer deze commercial zag, was'k direct direct verkocht. This is as good as it gets peeps! :)

Deze campagne van Fosters Draught bier werd gelanceerd met een 'online first strategy'. Het visuele spectakel werd gefilmd in Nieuw-Zeeland waarvoor meer dan 2800 acteurs opgetrommeld werden. Die acteurs gekleed in gekleurde gewaden zingen het bekende Carmina Burana, maar dan wel met andere lines: "it’s a big ad…expensive ad…this ad better sell some bloody beer".  Vanuit de lucht lijkt het alsof de acteurs een man vormen die een Foster drinkt. Great! Budget: 1 million US dollar. Prize: Golden Lion.

16:37 Gepost door janSo in Web | Permalink | Commentaren (2) | Tags: foster, commercial, best ad |  Facebook |

Apple vs Vista

Een goeike uit de Apple-reeks... Het toont de veiligheidstroubles waarmee Vista te kampen heeft. De manier om "legaal" vergelijkbare reclame te verspreiden! Gevonden via de blog van een jeugdvriend, Domenique Tilleuil: http://thecorporatecode.wordpress.com

13:32 Gepost door janSo in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: apple, vista |  Facebook |

Bloopers of the caribbean

Terwijl Pirates of the caribbean afstevent op een oersaaie trilogie met matige Johnny Depp in de hoofdrol, heeft er toch iemand de goesting gevonden om alle bloopers te bundelen. Ken je die komische films waarbij de bloopers in de eindgeneriek grappiger zijn dan de hele film? Well, knock yourself out here:

11:58 Gepost door janSo in Vrije tijd | Permalink | Commentaren (1) | Tags: film, bloopers, johnny depp |  Facebook |

14-05-07

Het is eigenlijk een bougie!

Het wereldvermaarde "In de gloria" is terug op tv om onze duffe zondagavonden te vullen. Gisteren zat er een sketch van Frank Focketeyn tussen die ik nog niet gezien had!
Check it :)

 

12:01 Gepost door janSo in Vrije tijd | Permalink | Commentaren (0) | Tags: humor, garagetv, in de gloria |  Facebook |

12-05-07

Lickable?

ahum

Someone kill this photographer and/or copywriter. We worden dagelijks bestookt met een duizendtal reclameboodschappen. Daarom proberen  creatievelingen en copywriters de aandacht van de doelgroep te trekken met opvallende visuals en klinkende teksten. Soms gaan bureaus toch wel net iets te ver (in my humble opinion), neem nu deze van Breyers: Lickable.
Passen woorden als: luscious, smooth, busting their fresh asses, ...  hier wel? Gedurfd.

p.s.: klik op de foto om de volledige affiche te bekijken

18:22 Gepost door janSo in Algemeen | Permalink | Commentaren (2) | Tags: advertising, affiche |  Facebook |

Will it blend?

Ken je Tom Dickson al? Tom is de zaakvoerder van Blendtec.com, hij verkoopt kwaliteitsmixers tegen een aanzienlijke prijs. Maar dankzij Youtube werden zijn mixers een ware hit. Zijn "Will it blend"-clips werden meer dan 6 miljoen keer bekeken in minder dan twee weken tijd. De natte droom van een adverteerder?
Het concept is simpel: steek iets ongewoons in je blender en druk op start. Then see what happens... Tom verbrijzelt ipods, cameras, glow sticks, baseballs, pennen, ... kortom: alles.

Het is zo dat web 2.0 je applicaties kunnen maken of kraken. Ben je van plan om je product de hemel in te prijzen via een Youtube-hype... Begin dan met een crisisplan in je achterzak!
Anyhow here's the movie:

12:10 Gepost door janSo in Algemeen | Permalink | Commentaren (1) |  Facebook |

10-05-07

Lachen mag (vooral met uzelf)

Iets meer dan een maand geleden ben ik skiles gaan geven in de Franse Alpen. Een weekje leskes geven aan een tiental bijdehandse 12-jarige grieten. Niettegenstaande was het de ideale rustweek!
Op het einde van de week zijn we met alle monitors nog effe
gaan doorskien. In de lift hadden we een vijvertje opgemerkt waar enkele monitors van ESF overskieden. Een krankzinnig idee voor de waanzinnige monitors van Jeugd2000 (of toch niet). De held op latten ben ik :)
Resultaat:

18:23 Gepost door janSo in Algemeen | Permalink | Commentaren (2) | Tags: ski, vrije tijd, fun, youtube |  Facebook |

09-05-07

Paola246 vs. Lonelygirl15

lonely

Een paar dagen geleden las ik op Clo's blog, bnox.be (one of my fav blogs by the way), een berichtje over een nieuwe blog: Paola246. Het is een dagboek, annex videoblog, van een 15-jarig meisje dat haar dagelijkse beslommeringen aan de wereld kwijt wil. Op een paar dagen kreeg ze bijna 2000 bezoekers over haar digitale vloer. Maar is Paola een oprechte tiener of is ze een marketingstunt (lees:actrice) zoals Lonelygirl15? Hieronder staat haar introvideo. Wat denken jullie van de charmante Pajo?
Volgen die handel!
 

 


Paola's eerst filmpje

18:56 Gepost door janSo in Web | Permalink | Commentaren (2) | Tags: youtube creativity hoax |  Facebook |

08-05-07

Generation P draagt de broek

controleur2

Het is wel duidelijk dat wij de broek dragen in de maatschappij tegenwoordig. Wij eisen producten die we zelf ontwerpen, we geven direct onze mening waarnaar geluisterd moet worden,  ...

En dat leerde nu ook de socialistische spoorvakbond, het ACOD. Onlangs werden enkele reizigers beboet omdat ze geen geldige reductiekaart konden voorleggen aan de controleur in kwestie. Iemand van de verontwaardigde reizigers filmde het incident met zijn GSM, dat filmpje plaatste hij op Youtube als weerwraak. In dit filmpje drijven ze de spot met de controleur en waarschuwen ze de maatschappij voor bedrieglijke controleurs.
All Hail Youtubia!
Wat vinden jullie ervan?

PS:Filmpje offline :(

(bron:nieuwsblad)

 

21:24 Gepost door janSo in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: knipsel youtube |  Facebook |

07-05-07

Colours that stay longer

Here's a lovely example of thinking out of the box. Some good hyperthinkers over at Duval Guillaume Antwerp.

 

Check it out: Brother commercial

00:38 Gepost door janSo in Algemeen | Permalink | Commentaren (2) | Tags: commercial |  Facebook |

Judge your idea

judge

 Judge your idea

As a creative you should be able to think out of the box. It looks easier than it is, because you still have to keep your business goals in mind.

 

First of all, your concept should be totally unexpected. Your audience will remember your product a whole lot easier when you surprise them. Two beautiful (unexpected) ads I remember are: Land Rover and Playstation. This needs no explanation I guess?

Next. Has it got legs?
With legs I mean: is it campaignable? Can you create interesting follow-ups that keep on fascinating your target group?
Another very important issue you should keep in mind is: is your proposition clear and single-minded? In fact, when you emphasize everything, you emphasize nothing. That's why you should focus on one important item you want to communicate. A very good example of a clear and single-minded proposition is "The skater - Delta Lloyd".  



And last but not least: is it believable? I'm not saying that a situation like the Delta Lloyd skater is believable, but we all know Dash... the least reliable washing product on the market, no? So if you're a creative, please spare us from this bs. ;)

00:23 Gepost door janSo in Algemeen | Permalink | Commentaren (1) | Tags: creativity, commercial, proposition |  Facebook |

04-05-07

La Ducha - Axe seco (czar.be)

Yesterday I attended a spanish seminar in Antwerp. One of the guests was ms. Femenía, a professor at the university of Valencia (CEU). She told the audience about the differences between spanish and belgian advertising, new types of media, spanish advertising awards, etc...

One of the commercials caught my eye immediately: " La Ducha (AXE) " by czar.be. We all know czar (production company) from Jens Mortier, a popular name in the belgian advertising  world.  Sit back and enjoy :)

13:54 Gepost door janSo in Algemeen | Permalink | Commentaren (5) | Tags: commercial, axe, humour, creativity |  Facebook |

03-05-07

Part 1:

 

creat
First of all it's important that you realize what you're trying to do. What are your objectives. You should make a list of your goals and never forget them during the creative process. The correlation between creativity and your business goals is one of the most important and difficult things when creating an ad campaign. Never lose your objectives out of sight.

Next to that, you should penetrate the target group. In fact what are they like, what do they think, what are their needs, what cars do they drive, what's the color of their underpants, ... You should draw a meticulous image of the people you want to influence, this image can't be elaborate enough.

 

The most important part of the creative brief is the core thought. What should your audience remember after viewing/hearing your ad, this is what we call the Unique Selling Proposition. You can tell the people that Mentos is the freshmint, but it's more important to justify that proposition. You can only substantiate your brand when the target group believes that the message is trustworthy.

 

That's why we approach the target group with a well-considered tone-of voice. Tone of voice means how we say what we say. The words you use to send signals about your brand - they show your audience what you represent as a brand and helps them to understand what it stands for. The way we talk as a brand is as important as the way we look. This way you create a firm brand personality.

 

In the next post I will discuss the way you have to judge your ideas. See you soon   

23:29 Gepost door janSo in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) | Tags: tone of voice, usp |  Facebook |